Survived - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Wieteke Wit - WaarBenJij.nu Survived - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Wieteke Wit - WaarBenJij.nu

Survived

Door: Wieteke

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

21 Augustus 2011 | Nederland, Zwolle

De polarblast is voorbij, de sneeuw bijna gesmolten en de temperatuur is zowaar boven nul. We hebben de storm overleefd!

Afgelopen 3 dagen zijn we in Queenstown geweest. Een groot meer met een stad dr aan vast in de middle of nowhere. Queenstown is de enige stad in het Zuidereiland waar alle toeristen samenkomen. Er zijn 4 bunjeejumps (Waaronder de eerste ter wereld) safaris naar Lord of the Rings gebied, jetsafaris, helicopters, 5 skigebieden, boottochten etc. Het is een drukke stad ter grote van Meppel. Het waren 3 dagen zonder een wolkje aan de lucht, met sneeuw tot en met de rand van het meer. Wat het nauwelijks voorkomt. De eerste dag rondgereden, gewinkelt en samen met hostbroer die daar woont en Rose Cheralyn en Frans uit eten geweest en wat rondgewandeld. De tweede dag naar Gelnorchy gereden, een heel klein dorpje aan het einde van het meer. Geen van de toeristen weet er vanaf en het is letterlijk aan het einde van de wereld. Ik was wat aan het rondlopen en kwam met een oud mannetje aan de praat. Hij bleek gevist te hebben in de Antartische zee, in een klooster te hebben gezeten in Italie en had een organisatie in Nepal om scholen te bouwen. Heel wat levenslessen later en een aanbod voor een baan in Nepal later weer teruggereden naar Queenstown. Het meer waar Queenstown aan ligt (Lake Wakatipu, ik heb dr ooit nog naast gehockeyt!) is een meer met veel legendes van de Maoris. Het is een feit dat het ademt, elke dag daalt het waterpeil 2cm. Het heeft niks te maken met de getijden en niemand weet waarom, ook als het windstil is en de meters geen wind waarnemen zijn er golven en het diepste punt is zo diep dat ze het niet kunnen meten. Er vaart een oude stoomboot oop (en de enige boot op het hele meer) die nog helemaal intact is. Uiteraard Frans enthausiast dus een tochtje daarop gemaakt. Je kon de machinekamer in en veel foto's gemaakt, wat een hitte en kabaal!

Op de boerderij is het een klein drama. Er is zoveel modder dat schapen nauwelijks kunnen lopen en de eerste lammetjes zijn al geboren. Grant (hostbroer) is er een week vanuit Australie (hij werkt in een goudmijn) om te helpen. Ze verwachten nog een poolstorm voor het einde van de maand, niet goed!
Frans vind het nog steeds geweldig allemaal, leert elke dag weer wat bij!

Om Nederland is even in perspectief te zetten: een boerderij van 16.000 hectare is hier geen uitzondering. De grootste zijn rond de 23.000 hectare. Sommige gebruiken helicopters om in de bewoonde wereld te komen, of moeten 2 dagen lopen om bij de dichstbijzijnde weg te komen. Ze hebben gemiddeld 50.000 schapen, die ze met helicopters moeten zoeken op hun enorme stukken land. Altijd in de bergen. Nederland past 15 keer in het Zuidereiland, en in plaats van de 16 miljoen inwoners die NL heeft, zijn er hier maar 1,2 miljoen. Je kan uren rijden zonder iemand tegen te komen.

Ik vlieg over 8 dagen alweer naar huis, ongelooflijk! Frans is blij dat ie nog even kan blijven volgens mij! Nog zoveel te zien en doen.

• 21 Augustus 2011 - 08:10

Rita:

Dát je überhaupt nog terugkomt! Hoewel ... het Hollandse klimaat is natuurlijk onweerstaanbaar ;-)
    Geniet lekker en doe iedereen mijn groeten.
    Liefs van Rita.

• 21 Augustus 2011 - 08:38

JEM:

volgend jaar een verslag uit Nepal. Frans wil daar vast wel lesgeven. Ik had me verheugd op een zonnige zondagochtend, voor de verandering bewolkt en onweer, maar ik gun daar jullie en de schapen en vooral de lammetjes de zon. Schijnbaar kan ie niet meer op twee plekken te gelijk schijnen. Heel veel liefs.

• 23 Augustus 2011 - 18:52

Tineke:

Droomreis in polarland.

Lieverds.
    Dank voor de sublieme fotoos, speciaal
    die van vader en dochter! Mooie schapen ook, ze zien er veel knapper uit dan die wij hier voor de deur hebben lopen. Is je appeltaart gelukt Wieteke en moest je het recept aan Rose geven? Hoop dat je spierpijn inmiddeld overgebeterd is Frans, dat moet knap lastig zijn geweest, oef...
    Twee weken is de computer buiten werking geweest, kon niets ontvangen of versturen, maar Maaike heeft het weer op kunnen lossen , knap gedaan. Helma en Maaike waren zondagmiddag bij M, heel fijn was dat. Inmiddels had ik toch 2 berichten verstuurd maar die zijn dus niet over gekomen helaas. Wat gelukkig dat mevr. Schoorl weer hersteld is, dat heeft toch wel even een kleine paniek veroorzaakt, het was een hele schrik. Mm gaat goed, ze is erg flink,
    loopt met de peut elke dag en spreekt al bijna Kampens....Gisteren hebben we voor het eerst buiten op het terras gezeten buiten, toevallig scheen de zon even en ze heeft er van genoten, het was een hele openbaring voor haar dat mooie terras. Dat gaan we dus vaker doen als de zon zich tenminste ooit weer laat zien want het weer hier is afschuwelijk, hoosbuien, wind enz.Fijn dat het voorjaar bij jullie eindelijk is aangebroken, droogt de zooi in het weiland al een beetje en hebben de lammetjes de geboorte in de sneeuw overleefd? Stoetels, ze haddn wel een slechte start.Schrijf s.v.p. eens hoe het met het hondje is, zit zijn knie in het gips en hoe is het met zijn hersenschudding??Wat een indrukwekkende trip naar Gelnorcky maakten jullie en Wieteke wt een veilig idee dat je in elk geval straks in Nepal een job kunt krijgen.. Machtig om op Lake Wakatipu met een stoomboot te varen, dat zou precies iets voor Bert geweesr zijn. Hopelijk zijn alle foto"s ervan goed gelukt. Vrijdag zijn Jan en Paula vertrokken met foute wind en regen, zaterdag waren ze in Lerwick.Maandagmorgen l.l. zijn ze daar vertrokken naar Fair Isle, zouden daar 1 nacht blijven om gaan vandaag richting Ned., de verwachting was ook daar weer verkeerde wind, pestig. Wieteke, goede terugreis hoor en probeer niet zo veel te huilen als drie jaar geleden.... Happy landing, ben benieuwd naar alle verhalen, foto`s en jezelf! Pas goed op jezelf Frans, h.s. fijn dat je in zo`n fijne, hartelijke familie bent terecht gekomen. Allemaal veel groeten en jullie beiden veel liefs en een knelpakkerd van jullie auntie en sussie.