Ugg's en zomerjurkjes - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Wieteke Wit - WaarBenJij.nu Ugg's en zomerjurkjes - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Wieteke Wit - WaarBenJij.nu

Ugg's en zomerjurkjes

Door: Wieteke

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

04 Augustus 2011 | Nederland, Zwolle

Kia Ora,

Weer een paar koude dagen achter de rug. Gisteren was het een prachtige dag, zonnetje en 's middags in een t-shirt hardgelopen. je zou bijna zeggen dat het lente was. De weersvoorspellingen zijn voorlopig sneeuw, regen, koud en bewolkt. Not much to look forward too!

Lambing (wanneer alle duizenden lammetjes worden geboren) komt steeds dichterbij. Alle hekken zijn gemaakt, nieuwe hekken neergezet alle ooien zijn gescannt (om de resultaten te verwerken in de stambomen) alles is geschoren en aankomend weekend wordt alles gevaccineerd. Echter gisteren werd de 'lambingdog' (De hond die alle lammetjes vangt en deze kan zelfs lammetjes vangen op de kleur van het oormerk) aangereden door een auto. Ze lag stijf in de berm met flikkerende ogen en bloed uit haar mond. Flink mis dus, met spoed naar de veearts in Winton, waar ze nu nog steeds is. Ze blijkt een flinke hersenschudding te hebben en een ontwrichte/gebroken elleboog. Honden blijken die ook te hebben. Ze kan dus met lambing niks doen, en een nieuwe hond is geen optie. Ze zijn onbetaalbaar en zo vlak voor het seizoen ook niet meer te vinden. Het komt er dus op neer dat Frans en Rob straks zelfs achter de lammetjes aan moeten rennen om ze te vangen en te merken. Die marathons van Frans vallen straks ik het niet denk ik haha!

Gisteravond bezoek gehad van 2 Nederlanders die hier al 4 jaar wonen. Ik heb ze op 1 of andere manier misgelopen 3 jaar geleden. Ontzettend leuke mensen en erg gelachen, hoe we de 'g' en de 'r' uitspreken. Was erg gezellig.

Vandaag met Rose en Cheralyn een dagje naar Invercargill geweest en van alles en nog wat gekocht. Een dagje naar de stad is hier heel wat. Nette goed aan en met een lijst van dingen die gehaald moeten worden op pad. Met een volle auto weer terug. En wederom heeft Rose me weer een bloemetjesjurk aangesmeert, ben benieuwd of ik 'm dit keer wel aan trek haha.En ik heb Uggs gekocht, dan wel neppe maar ik verging zo van de kou, ik had geen keus!

Kreeg een mailtje of er hier nog gekke dingen of gewoontes zijn, how many would you like?

- Ze verwarmen alleen met een klein warmeluchtblazertje het hele huis. Ik verga van de kou als ik ga douchen of uit de keuken ga. Geen CV en de houtkachel gaat alleen aan als het echt niet anders kan.

- Ze verlichten graag ALLES in 1 keer. Waar Nederlanders 6 schemerlampjes in een kamer hebben hebben ze hier 1 grote lamp. Gezelligheid kennen ze niet. Alles is lekker ouderwets Engels ingericht. Nooit wordt iets weggegooit, wat leidt tot een overvol huis, schuur, zeecontainers met zooi en nog een paar schuren!

- Minstens 2 soorten aardappelen en 5 groentes per avond. Elke avond.

- 3 keer per dag eten, uitgebreid lunchen met soep en brood oid. Elke dag.

- Alles wordt zelfgebakken, behalve het brood. Gekochte koekjes of cake kunnen echt niet. We hebben 10kg bakken bloem suiker ed in de keuken. Rose bakt elke dag 2 soorten cakes, koekjes, caramel dingen of muffins.

- Schooluniformen

- Op TV is er alleen nieuws over Nieuw Zeeland en Australie, niet of nauwelijks nieuws uit Europa/Amerika

- Supermarkten zijn 7 dagen per week open van 7 uur 'sochtends tot 10 uur svaonds. Sommige 24 uur per dag.

- Nieuw Zeeland is 20 keer zo groot als Nederland en heeft maar 4 miljoen inwoners. Ruimte zat!

Morgen gaan we 2 boerderijen van bijna duizend hectare bekijken, 4 uur heen rijden en 4 uur terug. Ik ben benieuwd!

Liefs, Frans en Wieteke

PS: Foto's krijgen we er niet op, deze computer loopt al vast als ik Nederlands typ volgens Rob!

• 04 Augustus 2011 - 09:46

Tineke:

Kia ora, wat fijn het verslag te krijgen en dat het daar eindelijk wat warmer lijkt te worden, dat werd tijd hoor.Jullie moeten anders wel ''harden'', NIET om aan te denken',
    één kacheltje om dat hele grote huis te verwarmen...Wat een pech dat het schapenhondje een ongeluk heeft gehad met zulke nare gevolgen, dat kon niet beroerder net voor de lammetjes er aan zitten te komen. Dat wordt straks een toestand als Rob, Frans en jij er dag en nacht bij moeten zijn om de lambs op te vangen, phoe! Maaike is gisteren thuisgekomen, overenthousiast over alles en opgetogen over haar nieuwe, lichte kamer met dakkapel en het rieten dak. Een maand Tanzania vond ze echt lang genoeg, ze was blij weer terug te zijn. Hoe staat een bloemetjesjurk je Wieteke, kan me er niets bij voorstellen... Een ramp Frans dat je Neptune op is. is er niet iets vergelijkbaars te koop? Luilekkerland dat Roos elke dag koekjes en cake bakt, dat is dagelijks smullen, gelukkig dat jullie daar dol op zijn.
    Mammie is onvoorstelbaar flink, ze krijgt dagelijks therapie en loopt nu achter de rollator van haar slaapkamer naar de huiskamer. Het zijn lange dagen voor haar, ze leest niet meer, krijgt wel veel bezoek van bekenden gelukkig. Vanmiddag is er een fam.gesprek met de verpleeghuisarts en Jan en Kees om de vooruitzichten te bespreken. Van inrijden van je nieuwe paard zal net veel komen Wieteke, kain taid en van roeien op je nieuwe machine ook niet vrees ik. Pas goed op elkaar en take care.
    Groeten en liefs voor allemaal.
    Dikke kus Tineke.

• 04 Augustus 2011 - 19:21

Jacqueline:

Hoi lieve luitjes,
    weer met heel veel plezier jullie verslag gelezen. (vooral zo doorgaan!) Vervelen doen jullie je dus absoluut niet en zeker de komende tijd niet! Koop je n iet teveel Wiet, anders moet je weer een heleboel achterlaten. (wel een goeie smoes om nog een keer terug te gaan)
    Hier is het ERG nat. Gisteren zoveel regen gehad dat de weide van de paarden helemaal onder water staat! Ze hadden nog een heel klein droog stukje. Gauw naar de andere kant verweid, bij 2 tinkers in het land! Galdra is die 2 heren gewoon de baas! Hoe gaat het met je nieuwe paard? Is het een beetje een leuk beest? Hoop gauw weer wat over jullie belevenissen te lezen! Liefs uit Gasteren

• 05 Augustus 2011 - 09:59

JEM:

De hond is niet "jouw" hond Kate? wel vreselijk, zowel voor de hond als voor Rob en Frans. Moet Frans buiten NZengels ook nog leren blaffen:) Frans is van het hout zagen, kloven en vooral stoken, moet hij zich nogal inhouden denk ik. Mijn mail doet raar, dus die komt hopelijk weer snel en eerdaags skypen.
    Liefs

• 11 Augustus 2011 - 21:16

Tineke:

Lieverds.
    Hoe gaat het daar met jullie. De hele
    mooie schapenkaart Lake Tekapo van 24 juli was hier al! op 10 aug, we waren er erg blij mee, dank, dank. Hoe is het met de lambs dog, is hij al uit het ziekenhuis en kan hij zich een beetje redden met zijn gebroken knie?? En is ie nog dizzy vanwege de hersenschudding? Kon niet beroerder.
    Hoop dat de kou wat gaat wennen, de huggs helpen daar vast bij Wieteke.
    Wat een eind rijden naar de twee boerderijen met duizend hectare grond, onvoorstelbaar, Kees Blaauboer had 60 ha en dat was al heel veel.Reden jullie die 500 km in
    een keer heen en terug en waren de farms naar Rob zijn zin? Dinsdag waren
    Helma, Maaike en Dirk hier, ze waren bij M. geweest. Knoeterbruin en heel gelukkig en gezond zagen ze er uit. Ze waren ook naar Utrecht geweest,
    de kamer was groot, dubbel glas, leuke medebewoners, t.o. bushalte, vlak bij station, maar onbeschrijfelijk smerig, daar zullen de botten er nog even op moeten! Was bar gezellig dat ze er waren, Dirk toverde t.v. om van zes in 26 programma's, Maaike probeerde de computer te verbeteren, maar dat is niet gelukt helaas. Mammie is goed, heeft wel rechts geregeld pijn, krijgt nog steeds gemalen voedsel. Ze loopt pittig met de therapeute en rollator over de gang en krijgt zit- en sta- oefeningen, het zijn lange dagen voor haar.'sMiddags ga ik er heen, J. en P.
    gaan veel, Maandag meneer van der Weg ook nog, leuk hè. Is er al iets van het voorjaar merkbaar bij jullie nu de lammetjes in aantcht zijn? Veilig gevoel dat alle afrasteringen en stallen voor elkaar zijn. Wat een werk moet dat geweesr zijn. Hier is het weer abominabel, harde wind en veel, heel veel regen en dat al zo lang. J. en P. zijn nog thuis, wind is vekeerd en over twee weken begint de school van P. al weer, het is nog de vraag of die gaan vertrekken. Ank en Kees gaan morgen naar Havelte. Heb je al andere shag gevonden Frans?
    Gisteren heb 'k met mijn therapeut in de garage hier gefietst, dat ging prima, in het begin even wennen aan het afstappen. Mijn fiets werd onmiddellijk afgekeurd, slechte remmen, stuurpin "zat los en trok naar rechts en in het voorwiel zat een slag. Mijn karretje is zeker40 jaar oud en heeft dus geen schuld. Hij adviseerde een fiets met lage instap en handremmen en als dat kan een fiets die zo laag is dat je met beide benen op de grond kunt.
    Werk beiden niet te hard hoor, er valt nog zoveel te bezien en te genieten. Leer je al wat Kiwi te spreken Frans? Heel veel liefs van Mammie voor beiden, dag hoor, knelpakkerd en groeten voor de familie. Hele dikke kus van Tineke.